Aller au contenu

Articles scientifiques arbitrés

Dupuis, A., Therriault, D., Lane, J., Smith, J., Gosselin, P.,Drapeau, M., Saint-Pierre-Mousset, E., Morin, P., Thibault, I.,Dufour, M., Viscogliosi, C. et Berrigan, F. (2024). Changes in anxiety symptoms and their correlates in adolescents participating in a school-based anxiety prevention program during the COVID-19 pandemic. Canadian Journal of School Psychology. https://doi.org/10.1177/08295735241240672 

Mayville, A., Therriault, D., Lane, J., Gosselin, P., Berrigan, F., Malboeuf-Hurtubise, C., Laurent, A., Jasmin, E., Montreuil,T., Restrepo, G, Morin-M.-C., Saint-Pierre-Mousset, E. (2024). Évolution du niveau d’anxiété et des compétences socioémotionnelles des élèves du 2e et 3e cycle du primaire ayant participé au programme HORS-PISTE: une étude pilote. Revue de psychoéducation, 53(1), 1-25. https://doi.org/10.7202/1111110ar

Ayotte-Beaudet, J.-P., Berrigan, F., Deschamps, A., L’Heureux, K., Beaudry, M.-P. et Turcotte, S. (2023). K-11 teachers’ school-based outdoor education practices in the province of Québec, Canada: from local initiatives to a grassroots movement. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14729679.2022.2164787

Gandrieau, J., Schnitzler, C., Cairney, J., Keegan, R., Roberts, W. M., Barnett, L. M., Bentsen, P., Dudley, D. A., Raymond Sum, K. W., ... Turcotte, S., Berrigan, F. et al. (2023). Development of ELIP to Assess Physical Literacy for Emerging Adults: A Methodological and Epistemological Challenge. Research quarterly for exercise and sport94(4), 1169–1182. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36624961/ 

Girard, K., Dubuc, M.-M., Thibert, A., Fortin-Suzuki, S., Berrigan, F., Beaudoin, S. et Turcotte, S. (2023). Favoriser la pratique d’activités physiques des adolescentes en contexte scolaire : l’influence du sexe et du milieu socioéconomique de l’école. RevuephénEPS, 13(2), 1-20. https://ojs.acadiau.ca/index.php/phenex/article/view/4344 

Leroux, M., Soro, Z., Bergeron, J., Bergeron, L., Berrigan, F., Deschênes, G., Malboeuf- Hurtubise, C., Smith, J. et Turcotte, S. (2022). L’aménagement flexible de la classe sous les projecteurs : analyse des retombées sur les apprentissages des élèves ainsi que sur les pratiques pédagogiques d’enseignantes du primaire. Didactique, 3(1), 64-94. https://doi.org/10.37571/2022.0104

Lane, J., Goodfellow, M., Therriault, D., Thibault, A. et Berrigan, F. (2022). Évaluation des effets du Programme de réduction du Stress basé sur la Pleine Conscience déployé auprès de jeunes vivant en contexte de vulnérabilité : une étude mixte. Canadian Journal of Community Mental Health, 41(4), 104-120. https://doi.org/10.7870/cjcmh-2022-034

Fitzpatrick, C., Almeida, M., Harvey, E. M., Garon-Carrier, G., Berrigan, F. and Asbridge L. M. (2022). An examination of risky media use by preschoolers during the COVID-19 pandemic. BMC Pediatrics, 22, 212. https://doi.org/10.1186/s12887-022-03280-8

Berrigan, F., Beaudoin, S., *Dubuc, M.-M., Bernier, P.-M. et Turcotte, S. (2021). Benefits of a daily physical activity program supervised by a physical and health education teacher: Utility of a mixed methods study using an ecological approach. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(2), 200-213. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1999915 

Lane, J., Therriault, D., Dupuis, A., Gosselin, P., Smith, J., Ziam, S., Roy, M., Roberge, P., Drapeau, M., Morin, P., Berrigan, F., Thibault, I., & Dufour, M. (2021). The Impact of the COVID-19 Pandemic on the Anxiety of Adolescents in Québec. Child & youth care forum, 1–23. doi.org/10.1007/s10566-021-09655-9

*Dubuc, M.-M., Fortin-Suzuki, S., Beaudoin, S., Berrigan, F. et Turcotte, S. (2021). High School Students Voice Regarding School-based Physical Activity: Perceived Barriers and Facilitating Factors. Health Behavior and Policy Review8(4), 331-341. doi.org/10.14485/HBPR.8.4.5

Dubuc, M.-M., Berrigan, F., Goudreault, M., Beaudoin, S. et Turcotte, S. (2021). COVID-19 Impact on Adolescent 24 h Movement Behaviors. International Journal of Environmental Research and Public Health18(17), 9256. doi.org/10.3390/ijerph18179256

Leroux, M., Bergeron, L., Turcotte, S., Deschênes, G., Smith, J., Malboeuf-Hurtubise, C., Riel, J., Bergeron, J. et Berrigan, F. (2021). L’aménagement flexible de la classe : le point de vue d’enseignantes du primaire au Québec. Éducation et socialisation, 59. doi.org/10.4000/edso.13585

Dubuc, M.-M., Beaudoin, S., Berrigan, F. et Turcotte, S. (2021). School-based Physical Activity Interventions in High Schools: The Perceptions of School Stakeholders. Revue PhénEPS, 11(2). https://ojs.acadiau.ca/index.php/phenex/article/view/4163

Beaudoin, S., Turcotte, S., Berrigan, F., Gignac, C. et Bernier, P.-M. (2018). Dispositif d’accompagnement professionnel pour optimiser la mise en œuvre d’une période d’activité physique quotidienne en milieu scolaire. Staps, 120(2), 63-81. https://doi.org/10.3917/sta.120.0063 

Canaveral, C. A., Danion, F., Berrigan, F., Bernier, P.-M. (2017). Variance in exposed perturbations impairs retention of visuomotor adaptation. Journal of Neurophysiology, 118, 2745-2754.  https://doi.org/10.1152/jn.00416.2017 

Masson, G., Bégin, M.-A., Lopez Poncelas, M., Pelletier, S.-K., Lessard, J.-L., Laroche, J., Berrigan, F., Langelier, E., Smeesters, C., and Rancourt, D. (2016). Contribution of limb momentum to power transfer in athletic wheelchair pushing. Journal of biomechanics, 49(13), 2577-2583. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021929016305747